
 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

Still a Bud 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Prepared by 
By Indra Adhikari 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 

Bhutan Annual Press Freedom Report 
2011-12 

http://www.ipajournal.com/


 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

Quality and the constraints of the market 
Media in Bhutan did not witness any major developments in the year under 
review, though journalism could be said to have made important strides. So too 
has media consciousness developed vastly among the youth. Particularly 
vigorous in terms of their use of the new media have been civil society activists 
and politicians. 
 
Major contributory factors have been the regular workshops carried out by 
Bhutan Centre for Media and Democracy and the expansion of social networks 
such as Facebook, and the Internet access ever increasing numbers in the 
country. Mobilisation through social networking has proven a powerful mode of 
effecting changes for the better in policy, as when it led the government to revise 
its arbitrary law on tobacco control and induced the king to pardon sixteen 
convicts. 
 
Despite increasing media awareness, there is a sense that reading habits are 
slipping. In a small market where institutional purchases are important, schools 
have reduced newspaper purchases for students and teachers, and government 
departments have also cut subscriptions as a part of cost saving. But there 
remain questions if the government is able to save a significant amount by 
restricting employees from reading newspapers. Private establishments buy only 
a few copies of selected papers for employees. These factors are collectively 
causing growing losses in the media industry, where firms are struggling to 
sustain their limited earnings through advertisements. 
 
Five years after it was thought of, the Journalists’ Association of Bhutan (JAB) 
was formally established on 7 February 2012 when media practitioners from 
various organisations voted to elect its leadership team. Pasang Dorji is the new 
president, Kinley Tshering, the general secretary and Chhundu Tshering, the 
treasurer.  
 
Pasang is associated with The Bhutanese, Kinley with Business Bhutan and 
Chhundu Tshering with Druk Neytshuel. Other members of the executive 
committee include Nam KhaiNorbu (editor of Bhutan Times), Sonam Pelden (of 
Kuensel), Dawa (of Bhutan Broadcasting Service), Kuenga T Dorji (of Radio 
Valley) and Kelzang Thinley (of Radio Waves). 

 
Journalists posing for pictures with king and ministers after receiving Order of Merit 

http://www.kuenselonline.com/2011/?p=26591
http://www.bhutantimes.bt/
http://www.kuenselonline.com/
http://www.bbs.bt/


 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

All 105 journalists present were granted voting rights for elections to the JAB 
leadership posts. However, the organisation began on a shaky note with two 
elected members of the executive committee pulling out and some media houses 
undecided on whether they should cooperate with the association’s activities. 
Tenzin Rigden former CEO of Bhutan Times and Tenzing Lamsang (CEO of The 
Bhutanese) pulled out of the executive committee. Rigden pulled out before the 
committee held its first meeting saying he had been nominated and elected 
without his consent. Some call it an unfair election process and demanded re-
election.  
 
There are several important tasks that the JAB is expected to carry out, including 
ensuring fair compensation to working journalists and initiating consultations 
on the proposed advertisement policy. The drafted advertisement policy has 
been the cause of contention between the government and media after majority 
of the private media firms opposed the provisions. The government had 
proposed that public advertisement would be distributed among media outlets 
based on their reach to the people. The private media fear this will give more 
advantage to public media, which are already receiving government subsidy.  

 
Also on the agenda for JAB is a 
government directive making it 
mandatory for all newspapers to 
have a section printed in 
Dzongkha, the national language 
of the country.  
 
The first informal meeting of the 
new committee decided to submit 
to the government a proposal 
mooted by senior editors a month 
before, suggesting changes to the 
advertising policy that is under 

preparation and doing away with the mandatory publication of Dzongkha 
sections in English language papers. 
 
Editors of private newspapers had proposed that the government discontinue 
the stipulation that they carry Dzongkha editions of their English language 
papers. They say that this has become a “huge financial burden” and was having 
a serious negative impact on sustainability of media, while not serving the 
government plan to promote the national language. Media houses have invested 
heavily in Dzongkha, but for very meagre returns in terms of increased 
readership. As part of their cost cutting strategies, the papers have now turned 
Dzongkha editions into inserts to their main publication to meet the formal 
stipulation while keeping costs low. They rarely keep an independent Dzongkha 
editorial team. Some papers like Business Bhutan, have chosen to outsource their 
Dzongkha editions. 
 
Dzongkha editions are likely to turn media houses bankrupt in long run. Bhutan 
Observer’s chief executive officer, Phuntsho Wangmo, says they spent Nu 100M 

Journalists gather to elect new office bearers of JAB 

http://www.thebhutanese.bt/
http://www.thebhutanese.bt/
http://www.thebhutanese.bt/
http://www.businessbhutan.bt/


 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

in the past five years on their weekly Dzongkha edition alone but sales only 10 
per cent of the English edition. 
 
The emphasis on having a Dzongkha edition, they said has instead “adversely 
impacted” quality.  
 
BICMA’s April 18, 2011 letter to the media houses stated, “…we have received 
the directive from the government that stopping the Dzongkha editions of the 
English newspapers at this stage would tantamount to revoking the policy 
decisions of the parliament as well as that of the government”.  The government 
had earlier warned Bhutan Observer to revoke its license for stopping Dzongkha 
edition. 
 
All newspapers, the letter stated, must continue publishing the Dzongkha 
editions and have the responsibility to publish Dzongkha editions. The BICMA 
Act of 2006 does not specifically state the requirement of a Dzongkha edition. 
 
Prior to receiving such directives from the ministry, BICMA said its licensing 
requirement of a Dzongkha edition was based on the decision of the 281st 
Cabinet of the Council of Ministers (CCM), which was held on November 27, 2005 
and on the resolution of 87th session of the National Assembly in June 2007. 
 
The National Assembly had resolved that based on the contents of the royal 
Kasho and the resolutions of the past National Assembly sessions, “…efforts 
should be made to publish notifications in our national language and the 
contents and quality of both the Dzongkha and English language newspapers 
should be same.” 
 

 
The campaigners argue that with four independent Dzongkha papers already in 
the market and some more waiting to be licensed, English language newspapers 
should be “freed” of the obligation to come up with Dzongkha editions. Dzongkha 
as a media language is more popular in TV and radio than in print. Radio and TV 
programs are run in the main, in Dzongkha and with more channels coming up, 

A
n

 exa
m

p
le of in

sert from
 ‘T

h
e Jou

rn
a

list’ w
eekly 

n
ew

spa
p

er. P
ap

ers feel it is ju
st fu

lfillm
en

t of 
form

a
lities set b

y th
e g

overn
m

en
t. 



 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

other means of meeting the official goal of promoting the national language 
would emerge. 
 
 
Private initiatives 
Initiatives have been taken to bring private TV channels into the market. Of the 
five applications that have been submitted for opening TV channels, the 
government is yet to approve four. Only a second channel of the official 
broadcaster Bhutan Broadcasting Service (BBS2) has come into operation from 
early 2012. 
 
Four private companies and individuals have expressed an interest in starting TV 
stations. Rabsel Media Services has proposed a 24-hour news channel, while 
three others, DrukSel TV, the Singay and Lhaki Group and Ugetsu 
Communications (owned by film director Ugyen Wangdi) propose to offer mixed 
fare. 
 
Earlier Druk High TV and Wangchuk Dorji (vice chairman of Tashi group of 
companies) had shown interest in venturing into TV business but withdrew 
later. 
 
DrukSel TV is going to be more like infotainments channel that will feature soft 
news and entertainment will be their main priority, according to the proposal. 
On the other hand, Rabsell Media Services is planning a 24/7 news channel.  
Most of them proposed 24X7 news and entertainment channel.  
 
There are no rules about the number of TV channels that would be permitted in 
Bhutan and it is likely that all applicants meeting specified criteriawill be given 
licences. There are controversies that too many commercial channels might 
invite unethical competition, which might be risky for Bhutan in terms of cultural 
sensitivities and social harmony. In a debate in October 2011, experts pointedout 
that too many channels might compromise the social mandate of TV as they 
compete on the commercial front. Some politicians advocate that market forces 
should determine how many channels are on air, rather than a government 
stipulation. 
 
Honorary consul of Bhutan to the UK, Michael Rutland, who was one of the 
participants at the broadcast forum, said Bhutan’s population size cannot 
support too many TV channels, particularly if they are to be commercial and 
financially successful. 
 
He said that leaving television broadcasting to market forces is a dangerous 
strategy, particularly in the early days of Bhutan’s democratic progress. He said 
market forces place the maximum emphasis on financial success rather than 
social responsibility. 
 

There is evidence that politicians are beginning to 
engage with the importance of media and freedom of 
expressionas essential elements of a vibrant democracy 

Sangay Khandu 



 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

and a cohesive society and more important for a new democracy like Bhutan. In 
several debates, politicians have expressed support for media freedom and right 
to freedom of expression. National Council vice chairman Sonam Kinga and 
member Sangay Khandu are two notably vocal contributors to the movement for 
media freedom.  
 
The Bhutan Centre forMedia and Democracy has trained politicians, government 
employees, students and teachers about media, freedomof information and right 
to free speech. Taking a cue from these developments, the students in Sherubtse, 
the oldest college of the country, formed a “media society” to debate this entire 
range of issues. 
 
Khandu has personally drafted a “right to information” (RTI) bill, which he plans 
to place before an upcoming session of the parliament. Despite commitments 
from Bhutan’s ruling party, the Druk Phuensum Tshogpa (DPT), the government 
failed to bring its version of the RTI. Ironically, media reports say the 
government officials are unaware of the draft RTI bill. 
 
On the other hand, ministers and government officials see media as propagators 
of negative views and activities. Some officials even go to the extent of saying 
that good content is deliberately left out, with the media choosing mostly to 
focus on stories that put them in a bad light. 
 
This manner of sentiment was publicly expressed at a media conference by 
Bhutan’s Minister for Works and Human Settlements, Yeshey Zimba. Even 
Bhutan’s Prime Minister, Jigmi Thinley, has at times accused the media of trifling 
with the truth. 
 
The Bhutan InfoCom and Media Authority (BICMA),the national level regulatory 
body, restricted publication of Gyelchi Sarshok, a weekly Dzongkha newspaper, 
for two months on the grounds that it had started publishing before being 
granted a licence. The company took the plea that it was only printing sample 
copies, or “dummies” for testing market conditions. The paper started regular 
publication from the second week of November 2011. The paper seeks to carry a 
larger than usual complement of international news, to inform Bhutanese who 
read no English, of events around the world. 
 
Druk Neytshuel weekly, the first privately-owned Dzongkha newspaper, hit the 
market in August 2011. The 24 page independent Dzongkha newspaper covers 
social, political, entertainment, history, environment, business, culture, religion 
and community issues. The weekly paper cost Nu. 10. 
 
The first edition of the paper was distributed in the market free of cost. 
ChungduTshering, the Chief Editor said the paper would also feature news items 
and features for children. The paper employs 21 staffs. 
 
Coinciding with the king’s birthday, The Bhutanese, a privately owned 
broadsheet newspaper, was launched in the capital city of Thimphu on 21 
February 2012. According to owners, its prime focus will be on investigative 

http://www.sonamkinga.bt/
http://www.sangaykhandu.com/
http://www.dpt.bt/
http://www.bicma.gov.bt/


 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

journalism, political, economic issues and corruption. Tenzin Lamsang, a former 
reporter with Kuensel, who also worked with Business Bhutan weekly, is the 
chief editor of the new paper. Though planned as a daily broadsheet, the paper 
currently publishes twice a week on account of uncertainties over sustainability. 
 
Concerns over sustainability 
Given the kingdom’s rather small population and limited levels of advertisement 
spending, financial sustainabilityis a big concern for the increasing number of 
newspapers. Kuensel is the only newspaper that manages to sustain a daily 
circulation, though only on the basis of a subsidy from the government. The older 
papers are taking all measures to ensure their continued presence in the market. 
Bhutan Today, a daily, has gone biweekly since October since it reportedly found 
the operational cost very high and revenue sources limited. Bhutan Times, the 
first private newspaper in the country, laid off seven employees keeping only 24 
staff. At the height of its success three years ago, it had 97 staff. 
 
On the other hand, a few investors believe that the competition in the market 
will propel the growth of quality and professionalism in the country. The 
government for its part, has kept the doors open for any constructive proposal to 
start a newspaper. 
 
One of the country’s most popular, and at times, controversial online forums, the 
Bhutan Times shut down in November 2011. The news portal, which is distinct 
from the website of the newspaper with the same name, wasset up in 2004 and 
run since then by a team of four. 
 
With the departure of the most technically qualified member for opportunities in 
Silicon Valley in the U.S.,the rest of the team reportedly found that they did not 
have the skills to keep the website running. Earlier in 2007, government had 
blocked this discussion forum accusingit of inciting violence and hatred in 
Bhutan. However, with SAMSN and the IFJ expressing their concern over this 
rather draconian measure, the website was allowed to resume operations. 
 
Environmental protection is one of the major goalsof the Bhutanese government. 
And the country prides itself on being one of the leading players in wildlife and 
environment conservation in the region. The government has been making all 
efforts to get attention from the media to create awareness on environment 
conservation. The government has announced an annual conservation award to 
encourage media to give attention to wildlife and environment issues. The award 
will recognise and reward print media firms in Bhutan that publish the highest 
number of in-depth and comprehensive stories on forests, wildlife and 
environmental conservation. 
 
The award is likely to be offered to a media house instead of individuals. The 
institution of this award for Bhutanese media houses comes at a time when 
environmental issues and environmental journalism are gaining popularity in 
the region. 
 



 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

Marking country’s one hundred and fourth “national day” on December 17, the 
government announced a number of awards – the National Order of Merit – for 
the media for its role in nurturing a fledgling democracy. 
 
The local authority in the south-eastern district of Pemagatshel has imposed a 
ban on satellite TV channels. The first Dzongkhag Tshogdu (District Council) of 
Pemagatshel in August decided to impose a ban, despite disagreement from 
many members, on the use of direct- to-home (DTH) TV. This sparked a debate 
on how many channels should really be available for Bhutanese viewers and 
which are the ones best suited for them. While the government has a stated 
policy of granting licences freely, it at times restricts particular TV channels on 
charges that they are airing content that might erode Bhutanese culture and 
heritage. 
 
It was for the very same reason that the popular Ten Sports channel was 
removed temporarily even on cable service in 2006. It was restored following 
public outcry over the move. It is also apparent that although law never allowed 
dish, dish TV was widely used in places like Thimphu as far back as 2004. In 
September 2011, the Prime Minister in a meeting with media said the 
government would not ban dish TV considering the right to entertainment of the 
citizens. 
 
A BICMA official was quoted in a newspaper as saying that DTH television has 
been regularised since November 2008 and that they were working on the 
modalities regarding the contents to have uniformity between cable and dish TV. 
However, in the same year, the first and the only seizure of three dish TVs took 
place in August. Two dish TVs were seized in Samdrup Jongkhar and one in 
Gelephu. Since then, the number of dish TV users has only multiplied. 
 
In recent years, DTH TV has gone to remote areas where cable transmission is 
unavailable and there has been an entertainment famine. 
 
In January 2012, the government decided to streamline the media outlet 
licensing procedures. Owners of media houses and entertainment business will 
have to payjust one license fee now on. Earlier, cable operators, discotheques, 
printing houses and publishers including media entities were subjected to 
double license fee asthey had to pay an annual fee to both BICMA and the 
Department of Trade. Starting this year, all licence fees would be routed through 
the BICMA. 
 
Before the system came in place, a private newspaper firm had to pay annually 
Nu (ngultrum) 10,000 (just under USD 200) as license fee to BICMA and Nu 
3,000 as tradefee to the Department of Trade. The rate for local cable operators 
was approximately Nu 95,000 to be paid to BICMA and Nu 1,500 to trade 
department. There was also a one percent tax from every consumer to BICMA. 
Similarly, discotheques paid Nu 25,000 annually to BICMA and about Nu 5,000 to 
the trade department. 
 

http://www.pemagatshel.gov.bt/


 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

The two newsrooms of radio and television of Bhutan Broadcasting Service 
(BBS) might converge in the near future should the management approve the 
idea. 
 
The rationale behind the possible move is that since BBS is running on public 
fund, maintaining two different departments is costing the government a lot. 
Therefore, extensive discussions are underway. 
 
More than 350 staff run the BBS radio and TV. While the radio is on air for 14 
hours a day, TV does it for 11 hours. 
 
A team from both TV and radio departments went to Singapore a few months 
ago to study the situation of media industry there. They came back with 
feedback, mostly negative, given the small broadcast media scenario in Bhutan. 
 
Only one incident of an attack on a media person was reported over the year. In 
July 2011, a Kuensel intern was attacked on the staircase of the building where 
she lived in Thimphu, the country’s capital. She was on her way home from 
office. The attackers, two of them, tried to throttle her and snatch the laptop 
computer she was carrying in her backpack. She was able to successfully ward 
off the attack using her martial arts skills. The incident was illustrationof how 
good self-defence skills can be of use in emergency situations. The media did not 
give the incident very much coverage, except for Kuensel, which focused on the 
overall security situation in Thimphu rather than the issue of media safety. 
 
 
Media in exile 

The quality of media in exile has 
drastically reduced.  The only radio 
program run by Bhutan Media 
Society from a radio station in 
Nepalese capital Kathmandu and 
one in Dharan, eastern Nepal has 
been closed. The Radio Bhutan 
Online and APFAnews are no more 
operational. Bhutan News Service 
merely serves few news a week and 
most team members have now 
prioritised their livelihood in 
resettled countries.  There has also 
been confusion about this once 
‘leading’ media group in exile as 
they use two separate names – 
Bhutan Media Society and Bhutan 

News Service. It has almost turned into one-man handled organisation. 
 
Other radio programs have emerged when Bhutanese resettled in western 
countries. Bhutaneseliterature.com, operated by Literature Council of Bhutan, 
runs literary radio podcast called ‘Radio Srijana’. The podcast contains only 

Story of Yuba Sansar published the journal named 'The 
Ethnic Broadcasters" published by National Ethnic and 
Multicultural Broadcasters' Council, autumn edition. 

http://www.bhutannewsservice.com/
http://radiosrijana.bhutaneseliterature.com/


 

Still a Bud: Bhutan Annual Press Freedom Report 2011-12 

recitation on literary articles. Bhutanese resettled in Australia run three separate 
radio programs. Two of them are being run in Adelaide and the other in Cairns. 
The Voice of Shangrila weekly radio programs aired from Radio Adelaide, the 
leading radio station in South Australia, is joint initiative of Bhutanese and 
Nepalese communities. The program is run by Indra Adhikari (popularly called I. 
P. Adhikari) and Sanjay Puri.  The other program has been initiated recently by 
Bhutanese youths. The team members of this ‘Yuba Sansar’ radio program 
include Indra Adhikari, Devi Pokhrel, Lok Safal Poudel, Seeta Dulal, Ganga 
Adhikari, Neeru Khapangi, Puskar Dhakal and Unisha Samal. Both the programs 
are run on Sundays and are available to listen at convenient time at 
www.ipajournal.com. 
 
The young people in Cairns also run weekly program from Cairns FM. The team 
members include Reyon and Paricxit Dahal. 
 
Bhutanese Australian Association of South Australia (BAASA) also publishes a 
tri-monthly newsletter Namaste from Adelaide, edited by Indra Adhikari. There 
has been initiative to publish newspapers in camp as well. Panchaoti English 
School coordinates the publication of The Refugee Herald. The newsletter 
publishes not on regular intervals. 
 
There are no symptoms of any existence of three media organisations in exile - 
Association of Press Freedom Activists (APFA) Bhutan, Bhutan Press Union 
(BPU) and Third World Media Network (TWMN) Bhutan Chapter. Media 
Network Bhutan, operated by Monarath Pokhrel from Jhapa Nepal is running few 
activities like media training.  
 

 

 

http://www.ipajournal.com/
http://www.ipajournal.com/
http://www.bhutanesesa.org.au/
http://www.bhutanesesa.org.au/publications/newsletter
http://www.refugeeherald.wordpress.com/

